donderdag 19 november 2009

Avondje op het paleis, Puri Buleleng

Hallo iedereen,
Hier weer wat nieuwtjes uit Bali, het is weer een tijdje geleden dat ik nog wat nieuws te melden had, alles is nog steeds in orde hier, heel warm zelfs de Balinezen zuchten en snakken naar wat koelte.
Wij kunnen het zwembad induiken als het te warm is natuurlijk en we moeten ook niet werken hier.
We hebben onze nieuwe brillen, we zijn er beide erg tevreden mee, Robert wil er nog een reserve bril, dus gaan we nog wel eens die richting uit.
Maandag moest ik niet naar de Indonesische les, maar die is verplaatst naar donderdag, dus heb ik een beetje meer tijd om te leren want heb er echt niet veel aan gedaan deze keer.
Maandag zijn we met Eka,de dansschool en gamelangroep Dwi Mekar naar de Puri Buleleng gegaan, ik wist eerst niet waar het was, maar we zijn er voordien al eens geweest voor een lezing van een Nederlandse professor uit Leiden .
In het Koningklijk paleis, waar de leraar woont, was er een meeting van een vereniging van Indonesische vrouwen van verschillende eilanden over kunst, deze keer was het op Bali te doen wist een dame me te vertellen.
Gelukkig hadden we onze sarong aan, we kwamen binnen en werden verwelkomt met de woorden "Om Swastiastu" God zij met U.
We kwamen op de binnenplaats, overal ronde tafels mooi gedekt, de stoelen waren ook mooi versierd met een rode strik.
We waren bij de eerste daar want we moesten de gamelangroep volgen.
Aan de ingang van het Paleis werden we verwelkomt door een zestal dames in traditionele klederdracht die ons met een vriendelijk gebaar naar binnen verwezen, daar werden we ontvangen door een paar heren, ook in originele kleding, deze brachten ons naar het aanpalend gebouw met een tentoonstelling van schilderijen en andere kunststukken, daar werden we verrast door enkele dames met allerlei lekkernijen waar we ice cream kregen aangeboden, ik van casava en Robert van chocolade, ik moet zeggen het was erg lekker, nadien nog pasteitjes met groeten die waren wel wat pikanter maar toch heel speciaal.
Nadien gingen we terug naar de andere binnenplaats voor het feestelijk gebeuren met mooie gedekte tafels, de heren die ons begeleide boden ons een tafel aan waar we plaats namen voor het eten, maar ondertussend wisten we nog altijd niet wie die mannen waren.
Iedereen kwam hen begroeten , en ons natuurlijk ook.
Naderhand kwamen al de vrouwen binnen, de ene al mooier gekleed dan de andere, er werden zelfs door hun foto's van ons genomen, nu was het eens anders.
De Koning van Singaraja was er, ook de Raja's van Lombok en van een klein eilandje aan Ambon, iedereen was kleurrijk gekleed.
Ik was toch benieuwd wie de man was aan onze tafel, we hebben dan beleefd gevraagd wat zijn functie was, hij was het hoofd van de toeristische dienst van Singaraja & Buleleng dus we zaten bij de juist personen.
De Koning en zijn aanhang kwam voorbij en nodigde onze tafel als eerste uit om eten te halen aan het buffet, en ik moet niet vertellen zeker dat het heel lekker was, sayur lodeh was de lekkerste die we ooit al hebben gegeten, garnalen, perkedel en andere lekker eten, we hebben er echt van genoten.
Tussen de speeches waren er prachtige dansen en gamelan van de school Dwi Mekar, heel mooie en kleurrijk.
Rond 22 uur was het afgelopen, Robert heeft eerst Sim naar huis gedaan en ik ben blijven wachten, de Koning kwam nadien langs en vroeg waarom ik er nog was, dus heb ik het uitgelegd dat ik wachte op mijn man, het gesprek kwam dan op de leraar Indonesisch, hij zei dat is mijn broer dus ik vertoef wel in hoog gezelschap.
Onze visum is ook weeral in orde voor de volgende maand, dit was de eerste verlenging en verliep zonder problemen zoals we wel verwacht hadden.
Zo zijn jullie weer een beetje mee hoe alles hier verloopt op Bali.
Groetjes Rita & Robert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten